Jūsu parole ir atklāta, konts uzlauzts – ko nu?

25.11.2022

Vai ikkatrs no mums kaut reizi ir saņēmis brīdinājuma ziņu no Apple, Google, paroļu pārvaldniekiem vai tīmekļa pārlūkprogrammām, ka, iespējams, Jūsu konts ir apdraudēts vai kāds ir izmantojis jūsu paroli.  Un jūs zināt, ka tas neesat jūs. Ko darīt?  Lai gan katra situācija būs atšķirīga, ir dažas pamata darbības, kuras vienmēr var veikt, lai jūsu konti būtu droši bloķēti pret nevēlamiem iebrucējiem. Jāatceras, ka jārīkojas pietiekami ātri.

Pirmais, kas jādara – maksimāli ātri jānomaina parole.  Vienkāršāk tas būs tiem, kuri izmanto paroļu pārvaldnieku vai tīmekļa pārlūkprogrammu, lai sakārtotu visu savu pieteikšanās informāciju. Tādejādi jūs saņemat jau gatavus paroļu ieteikumus. Šo rīku radītās burtu, ciparu un speciālo rakstzīmju virknes parasti ir daudz grūtāk uzlauzt nekā jebko, ko jūs varētu izdomāt pats. Ja vien ir iespējams izmantot divpakāpju autentifikāciju, noteikti ir vērts to darīt. Tas nozīmē, ka jums ir nepieciešams tālruņa ģenerēts kods, kā arī lietotājvārds un parole, lai pieteiktos savā kontā. Ja ir iespējota 2FA, jūsu konti var būt droši pat tad, ja jūsu paroles tiek nopludinātas, jo joprojām ir nepieciešama cita autentifikācijas metode.

Otrs solis – jāizrakstās no visām ierīcēm. Kad esat nomainījis paroli, ir jāizrakstās no visām ierīcēm, kas ir savienotas ar jūsu kontu. Ja kāds cits ir ieguvis piekļuvi jūsu kontam pirms paroles nomaiņas, iespējams, viņš kādu laiku vēl varēs palikt pieteicies — lietotnes un vietnes ne vienmēr automātiski izstumj lietotājus pēc paroles maiņas. Būtu vērts rūpīgi pārdomāt, vai tiešām ir vajadzība automātiski pierakstīties kādā vietnē, pirms tās lietošanas.

Kā izrakstīties? Lielākoties tas ir vienkārši. Piemēram, ja izmantojat Netflix, dodieties uz sava konta lapu tīmeklī un pēc tam izvēlieties „Izrakstīties no visām ierīcēm”. Apstipriniet savu lēmumu, un visur, kur ir instalēts Netflix, būs nepieciešama jauna pieteikšanās. Ja uzlauzts  ir jūsu Google konts, dodieties uz drošības sadaļu savā Google kontā tīmeklī, pēc tam atlasiet “Pārvaldīt visas ierīces”, lai skatītu visus saistītos tālruņus, klēpjdatorus, planšetdatorus un citas aparatūras daļas. Varat noklikšķināt uz jebkura no sarakstā esošajiem vienumiem un pēc tam izvēlēties „Izrakstīties”, lai piespiestu ierīci atkārtoti izveidot savienojumu un vēlreiz veikt paroles apstiprināšanas procesu.

Un trešais solis – pārbaudiet trešo pušu lietotnes. Ikreiz, kad kāds no jūsu digitālajiem kontiem tiek uzlauzts, trešo pušu lietotnes var palikt savienotas, dažreiz pat pēc tam, kad esat nomainījis paroli un izrakstījies no visām ierīcēm. Iespējams, jūsu Facebook kontam ir pievienota viena vai vairākas lietotnes: dodieties uz Facebook lapu un sadaļā „Iestatījumi & privātums” pārbaudiet datus un atļaujas, kurām var piekļūt konkrēta pievienotā lietotne.

BEZMAKSAS ONLINE LEKCIJA PAR TESTĒŠANAS PAMATIEM

QA1.0
JAU 22.FEBRUĀRĪ PLKST. 19:00